چرا تنظیم باد لاستیک مهم است؟

 

چند نکته در مورد تنظیم باد لاستیک

 

وسایل نقلیه و لاستیک ها بسیار پیچیده هستند و برای ایمنی و عملکرد طراحی شده اند. هزاران دانشمند و مهندس هر روز برای اطمینان از عملکرد بهینه لاستیک های شما، صرف نظر از اینکه کجا رانندگی می کنید، کار می کنند. لاستیک های مدرن امروزی محصولات پیچیده و مهندسی شده ای هستند که ایمنی، عملکرد، هندلینگ و دوام را به حداکثر می رسانند.

فناوری مدرن تایر ترکیبی منحصر به فرد از شیمی، فیزیک و مهندسی را در هم می آمیزد تا درجه بالایی از راحتی، عملکرد، کارایی، قابلیت اطمینان و ایمنی را به شما بدهد. لاستیک ‌های شما یکی از مهندسی‌شده‌ترین محصولات در جهان هستند. با این حال، اگر کار ساده‌ای مانند تنظیم باد لاستیک را انجام ندهید، در معرض خطر قرار دارید.

اگر لاستیک های وسیله نقلیه خود را به درستی باد کرده باشید، مزایای زیادی دارند. تنظیم باد لاستیک می تواند منجر به سایش یکنواخت لاستیک های شما، افزایش طول عمر آن ها و بهبود مصرف سوخت خودرو شما شود.

 

کم باد بودن لاستیک چه خطراتی دارد؟

لاستیک های کم باد باعث سایش نامنظم و آسیب داخلی می شوند. لاستیک ها به معنای واقعی کلمه با گرما ساخته می شوند، بنابراین گرما می تواند آن ها را از بین ببرد و تسمه آج را از ساختار لاستیک جدا می کند. باد بهینه به شما کمک می کند از جدا شدن آج جلوگیری کنید زیرا دمای داخلی مناسب را حفظ می کنید و لاستیک های شما به درستی خم می شوند.

 

برعکس، تورم بیش از حد باعث کاهش عملکرد و انعطاف پذیری می شود و برای لاستیک های شما خوب نیست. لاستیک هایی که بیش از حد باد شده اند، در هنگام برخورد با مانع مانند چاله، بیشتر احتمال دارد که سوراخ شوند یا آسیب ببینند.

 

لاستیک های کم باد سریع تر آج های خود را از دست می دهند و صاف تر می شوند. این امر باعث می شود تا لاستیک و سطح جاده بیش از حد لازم در تماس باشند. این پدیده باعث سایش زودرس شانه ها یا کناره های لاستیک می شود.

 

کم باد بودن می تواند طول عمر لاستیک را تا 25 درصد کاهش دهد، به این معنی که شما به تعویض مکرر و استفاده بیش از حد از سوخت نیاز خواهید داشت. همچنین کنترل فرمان را کاهش می دهد که برای رانندگان یک نگرانی است.

 

هزینه بیشتر برای لاستیک ها یک مسئله است و نگرانی های ایمنی مسئله ای دیگر. خطر ترمز همیشه به عنوان یک محصول جانبی ناشی از تورم کم است. اگر لاستیک ها به اندازه کافی با جاده تماس نداشته باشند، احتمال خرابی ترمزهای شما را افزایش می دهد. هنوز هم می‌توانید ترمزها را ببینید که کار می‌کنند، اما آن ها با پتانسیل کامل خود کار نمی‌کنند. توقف اضطراری تقریبا غیرممکن است و احتمال برخورد را بالا می برد.

 

برای خرید انواع لاستیک ها کلیک کنید.

 

تورم بیش از حد زمانی است که لاستیک ها PSI بیشتری نسبت به توصیه سازنده دارند. انجام این کار باعث سفتی ناخواسته لاستیک در یک بازه زمانی کوتاه می شود. برخلاف باد کم، لاستیک ‌های پر باد کمتر از حالت ایده‌آل با جاده تماس پیدا می‌کنند و لاستیک ‌ها سفت می‌شوند و سطح تماس لاستیک را کاهش می‌دهند. پمپ های ناخواسته در این شرایط رخ داده است. علاوه بر این، منجر به سایش سریع‌تر مرکز تایر می‌شود.

 

چند نکته در مورد تنظیم باد لاستیک

 

درجه حرارت:

باد کردن صحیح لاستیک از گرم شدن بیش از حد لاستیک جلوگیری می کند. اما در مورد دمای بیرون چطور؟ به ازای هر 10 درجه تغییر دمای بیرون، فشار داخلی تایر شما می تواند یک کیلوگرم افزایش یا کاهش یابد. بنابراین، نظارت دقیق بر فشار باد تایرها در زمانی که دمای بیرون به شدت تغییر می کند بسیار مهم است. ممکن است متوجه شوید که هوا را برای حفظ فشار بهینه لاستیک اضافه یا حذف می کنید.

با لاستیک های باد شده مناسب، کامیون ها یا خودروهای شاسی بلند شما هندلینگ بهتری خواهند داشت و سواری راحت تر و کشش قابل اعتمادتری به شما می دهند.

چند نکته در مورد تنظیم باد لاستیک:

  1. قبل از رانندگی با ماشین باید فشار باد لاستیک ها بررسی شود. اگر بعد از راندن ماشین اندازه گیری کنید، نتیجه اندازه گیری اشتباه می باشد.
  2. فشار تایر تحت تأثیر اختلاف دما قرار می گیرد. فشار باد لاستیک شما زمانی که دما سرد است کاهش می یابد و زمانی که آب و هوا گرم است افزایش پیدا می کند. مهم است که فشار لاستیک های خود را هنگام تغییر فصل بررسی کنید.
  3. یک کمپرسور هوای قابل حمل 12 ولت همراه خود داشته باشید تا بتوانید تایرهای خود را در هر زمان و بدون رفتن به پمپ بنزین هوا دهید.
  4. مطمئن شوید که تمام لاستیک های شما به درستی باد شده اند.

 

نکاتی برای تنظیم باد لاستیک ها:

  • فشار باد لاستیک ها را به طور منظم چک کنید. یک بار در هفته بهترین است، اما نه کمتر از یک بار در ماه و همیشه قبل از هر سفر جاده ای طولانی.
  • از فشار سنج با کیفیت استفاده کنید. گیج های شماره گیری و دیجیتال دقیق تر هستند.
  • از فشارهای باد توصیه شده سازنده خودرو پیروی کنید نه فشار وارد شده به دیواره جانبی لاستیک.
  • زمانی که لاستیک ها داغ نیستند، فشارها را بررسی کنید.
  • افزایش فشار زمانی که تایرها داغ هستند طبیعی است.
  • در صورت توصیه سازنده خودرو، فشار تایرها را برای بکسل کردن، حمل بارهای سنگین یا سفر طولانی در بزرگراه افزایش دهید.

تعمیر و نگهداری اضافی تایر:

برای یکسان کردن سایش آج و افزایش عمر لاستیک، لاستیک ها را در فواصل زمانی مشخص شده توسط سازنده خودرو بچرخانید. اگر ماشین به یک طرف کشیده شد یا آج‌های لاستیک دارای الگوهای سایشی غیرعادی هستند، تراز چرخ‌ها را بررسی و در صورت لزوم تنظیم کنید.

حداکثر کارایی و مسافت پیموده شده:

هنگامی که فشار باد لاستیک را مناسب نگه دارید، اطمینان دارید که عمر مفید لاستیک های شما بیشتر است. از طرف دیگر، باد کردن نامناسب لاستیک ممکن است منجر به سایش سریع یا نامنظم شود که می تواند باعث آسیب دیدگی داخلی تایر شود و می تواند منجر به خرابی ناگهانی لاستیک و آسیب جدی شود.

 

کم باد بودن لاستیک چه خطراتی دارد؟

 

نحوه چک کردن فشار لاستیک:

  1. هنگامی که لاستیک ها سرد هستند، آن ها را چک کنید. لاستیک ها زمانی سرد در نظر گرفته می شوند که وسیله نقلیه به مدت سه ساعت یا بیشتر پارک شده باشد. PSI واحدی است که برای خواندن گیج فشار مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. PSI سازنده را بررسی کنید.
  3. اگر لاستیک های جلو و عقب شما به سطوح فشار متفاوتی نیاز دارند، PSI صحیح را برای هر کدام بنویسید تا هنگام حرکت در اطراف وسیله نقلیه خود در حال بررسی فشار لاستیک، سردرگم نشوید.
  4. فشار لاستیک را با گیج خود چک کنید. درپوش سوپاپ را از یکی از لاستیک های خود بردارید. سپس فشار سنج را روی میل سوپاپ قرار دهید و به اندازه کافی فشار دهید تا صدای خش خش ناپدید شود و گیج عدد درست را نشان دهد. با یک گیج استاندارد، فشار هوا یک میله کوچک را از پایین گیج به بیرون می راند. واحدهای اندازه گیری در نوار حک می شوند.
  5. از کمپرسور هوا برای پر کردن لاستیک با فشار کم استفاده کنید. اگر از کمپرسور هوا در پمپ بنزین استفاده می کنید، حتما پارک کنید تا شلنگ به هر چهار لاستیک برسد.

 

بیشتر بخوانید: بالانس لاستیک به چه معناست؟

 

نتیجه گیری:

حفظ باد لاستیک مناسب برای عملکرد کلی تایر وسیله نقلیه شما نسبتا ساده و ضروری است. تایرهایی که به درستی باد شده اند، عمر طولانی تر، واکنش فرمان سریع تر، راندمان سوخت بهتر و سواری نرم تری نسبت به تایرهایی که به درستی باد نشده اند، ارائه می دهد. هم کم باد شدن و هم تورم بیش از حد می تواند باعث ساییدگی زود هنگام آج و خرابی احتمالی لاستیک شود.

بهترین راه برای اطمینان از اینکه بیشترین بهره را از لاستیک های خود می برید این است که فشار باد لاستیک خود را به صورت ماهانه چک کنید.

با استفاده از پمپ باد خانه یا پمپ بنزین می توانید به سرعت و به راحتی لاستیک های خودروی خود را پر کنید.

 

کم باد بودن لاستیک چه خطراتی دارد؟

 

سوالات متداول:
  • هر چند وقت یکبار باید فشار لاستیک را چک کنید؟

شما باید حداقل یک بار در ماه فشار باد لاستیک ها را چک کنید. آن را بخشی از تعمیر و نگهداری ماهانه خود قرار دهید.

فشار تایرها نیز در دمای زمستان می تواند به شدت تغییر کند. به ازای هر 10 درجه فارنهایت تغییر در دمای محیط، فشار تایر تقریباً 1 PSI تغییر می کند. به همین دلیل است که وقتی لاستیک ‌ها سرد هستند، فشار آن ها را چک می‌کنند.

  • بهترین ابزار فشار باد لاستیک چیست؟

از فشارسنج لاستیک استفاده کنید تا مطمئن شوید لاستیک های شما دارای فشار باد مناسب هستند و سپس در صورت نیاز لاستیک های خود را با هوا پر کنید. بسیاری از مردم به اشتباه فکر می کنند که فشار باد صحیح روی دیواره لاستیک قرار دارد. آنچه در دیواره کناری ذکر شده است، حداکثر فشار باد تایر است، اما نگه داشتن لاستیک ‌ها در حداکثر PSI می‌تواند باعث سایش سریع‌تر آن‌ها شود یا قدرت کشش یا ترمز شما را به خطر بیندازد.

  • چرا دقت گیج فشار تایر مهم است؟

دقت مهم است و هنگام انتخاب گیج باید آن را در نظر داشته باشید. یک گیج فشار تایر دیجیتال خوانش دقیقی را ارائه می دهد.

اشتراک گذاری :