بالانس لاستیک به چه معناست؟

 

مهم نیست که سازنده خودرو شما در مورد راحتی و عملکرد وسیله نقلیه چه قولی به شما داده است، بدون لاستیک مناسب که تعادل و تراز صحیح را داشته باشد، نمی توان به آن دست یافت. تعادل لاستیک اغلب با تراز چرخ اشتباه گرفته می شود.

در حالی که بالانس تایر بیشتر به توزیع وزن برابر در لاستیک مربوط می شود، تراز چرخ ها شامل تنظیم سیستم تعلیق خودرو است. بیایید بیشتر در این زمینه صحبت کنیم تا در مورد بالانس تایر، اثرات آن و فرآیند انجام آن بیشتر اطلاعات کسب کنیم.

بالانس تایر

گاهی اوقات ممکن است هنگام رانندگی لرزش لاستیک را تجربه کنید. در اینجا راننده در سریع ترین زمان اقدام به بالانس لاستیک می کند، زیرا چرخ های نامتعادل می تواند منجر به لرزش، سایش بیش از حد لاستیک، آسیب به سیستم تعلیق و سایر مشکلات می شود.

به طور کلی بالانس لاستیک سبب اصلاح توزیع ناهموار وزن خودرو می شود. در طول بالانس لاستیک، لاستیک ها و چرخ های شما بر روی یک ماشین بالانس تایر سوار می شوند. اغلب، تعادل و تراز چرخ ها در طول یک سرویس انجام می شود.

 

چه علائمی به شما نشان می دهد که نیاز به بالانس لاستیک دارید؟

سایش ناهموار لاستیک و لرزش در فرمان نشان می دهد که زمان بالانس لاستیک فرا رسیده است. همچنین ممکن است بخواهید تایر های خود را در طول چرخش لاستیک، پس از تعمیر لاستیک صاف یا به عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده خود متعادل کنید.

جالب اینجاست که قسمتی از ماشین شما که می لرزد می تواند نشان دهد که چرخ های جلو یا عقب نیاز به بالانس دارند. اگر لرزش در فرمان باشد، احتمالاً تایر های جلوی نیاز به بالانس دارند. اگر در صندلی ها باشد، عدم تعادل در چرخ های عقب است.

لاستیک ها ممکن است به دلیل سایش ناهموار  یا کاهش وزن چرخ به دلیل برخورد رینگ به حاشیه یا چاله، از تعادل خارج شوند. اگر ماشین خود را برای مدت طولانی بدون حرکت پارک کنید، ممکن است در لاستیک‌ ها نقاط صافی ایجاد شود که باعث عدم تعادل می گردد.

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر ممکن است وسیله نقلیه شما نیاز به تراز داشته باشد:

  • ماشین به یک طرف جاده کشیده می شود.
  • آج های لاستیک به طور زودرس یا ناهموار فرسوده می شوند.
  • لاستیک ها جیغ می زنند.
  • هنگام رانندگی، فرمان از مرکز کج می شود.
  • هنگام شتاب گرفتن فرمان می لرزد.

بالانس لاستیک به چه معناست؟

تست تعادل چیست؟

تست تعادل لاستیک برای تعیین وزن دقیق نامتعادل لاستیک و چرخ ها در حالی که روی ماشین بالانس تایر سوار می شوند انجام می شود. بسته به ماهیت و درجه عدم تعادل لاستیک، تست تعادل لاستیک انجام می شود.

انواع بالانس تایر

سه نوع اصلی بالانس تایر عبارتند از:

  • استاتیک
  • پویا (تعادل چرخشی)
  • نیروی راه

 

تعادل استاتیک:

تعادل استاتیک شامل وزنه هایی است که فقط در یک خط تایر اضافه می شود که به آن یک صفحه می گویند، گویی که تایر یک دیسک است. این روش قدیمی ساده ترین روش  برای بالانس لاستیک می باشد. اگر تایر ها تعادل نداشته باشند، هر یک از لاستیک ‌ها با ابزار دوکی یا تعادل حباب روی یک تکیه ‌گاه عمودی قرار می‌ گیرند.

سمت سنگین ‌تر به سمت زمین متمایل می‌ شود و نشان می‌ دهد که 180 درجه از آن نقطه‌ای است که مکانیک شما باید وزنه را قرار دهد.

در نهایت، وزنه‌ ها فقط در یک طرف چرخ قرار می‌ گیرند، که برای کسانی که نمی ‌خواهند آن ‌ها در بیرون باشند، راه حل مناسبی می باشد. با این حال، اگر عدم تعادل پیچیده تر باشد، این روش ممکن است مفید نباشد.

 

تعادل پویا:

بالانس دینامیک شامل پخش وزنه ها در سراسر تایر (از پهلو به پهلو، بالا و پایین) است که به آن دوتایی ساده گفته می شود. مکانیک ها از متعادل کننده های کامپیوتری چرخان مدرن برای این روش استفاده می کنند. تکنسین مجموعه چرخ لاستیک را روی یک ماشین قرار می دهد، سپس با سرعت های خاصی آن ها را می چرخاند. هنگامی که دستگاه می چرخد، حسگر های دستگاه تمام عیوب وزن را اندازه می گیرند.

در صورت عدم تعادل لاستیک، بالانس ‌های اسپین تمام نقاط سفت ‌ را نشان می ‌دهند. آن ها همچنین میزان وزنه ای که مکانیک شما باید برای رفع این وضعیت اعمال کند را اندازه گیری می نماید.

وزنه ها در این حالت در دو طرف چرخ قرار دارند و همچنین دقت و تعادل بیشتری را فراهم می کند. بعلاوه، برخی از چرخ ها دارای انحراف مثبت هستند، به این معنی که بیشتر سطح چرخ ‌ها درونی است. در چنین حالتی، عناصر بیرونی می توانند در پشت صفحه چرخ قرار گیرند، در حالی که قسمت داخلی می تواند در قسمت داخلی باشد.

تعادل نیروی جاده ای:

تعادل نیرو یکی از جدیدترین فناوری هایی است که شبیه سازی شرایط جاده را ایجاد می کند. این دستگاه دارای یک غلتک بزرگ است که بر روی تایر فشار می آورد و وزن تخمینی خودرو را اعمال می کند. این روش می تواند عدم تعادل لاستیک ها را حتی در موارد پیچیده تشخیص دهد.

چنین ماشین هایی همچنین دارای تلرانس های مختلفی هستند که متناسب با انواع مختلف وسایل نقلیه می باشند. در طول فرآیند، سنسور ها فشار اطراف محیط را می خوانند و بی نظمی ها را تشخیص می دهند.

اگر تنوع بیش از حد وجود داشته باشد، سیستم پیامی را به تکنسین نشان می دهد تا خوانش را از چرخ بگیرد. سپس دستگاه تعیین می کند که آیا لاستیک یا چرخ علت این مشکل است. همچنین نشان می‌دهد که آیا می ‌توان این دو مورد را مجدداً مطابقت داد تا تحمل انتخابی را برآورده کند.

اگر چنین است، سیستم نقاطی را برای کار مشخص می کند. سپس تکنسین مهره را روغن کاری می کند و لاستیک را روی رینگ می چرخاند تا به کمترین میزان تغییر نیروی جاده دست یابد. این سطح از دقت با بالانس های استاتیک یا دینامیک غیرممکن است.

 

جامع ترین راهنمای سایز رینگ را در رینوتیک بخوانید

تراز چرخ:

تراز چرخ یا تراز تایر به موازی بودن چرخ ها اشاره دارد. تراز تایر تنظیم خود لاستیک ها یا چرخ ها نیست. تراز از انحراف ماشین شما به سمت راست یا چپ جلوگیری می کند. همچنین می تواند هندلینگ وسیله نقلیه شما را بهبود بخشد و از لرزش های غیرعادی در جاده جلوگیری کند.

تفاوت بین بالانس لاستیک و تراز چرخ:

بسیاری از رانندگان این دو عبارت را اشتباه می گیرند. بالانس لاستیک دستیابی به توزیع برابر وزن در اطراف دور تایر است. تراز چرخ ها موقعیت چرخ را طوری تنظیم می کند که کاملاً عمود بر زمین و موازی با سایر چرخ ها باشد.

هر چند وقت یک بار باید لاستیک ها را بالانس کرد؟

شما باید هر 8000 تا 9000 کیلومتر یا اگر به طور منظم از وسیله نقلیه خود استفاده می کنید، لاستیک های خود را متعادل کنید. همچنین در موارد زیر باید تعادل لاستیک ‌ها و چرخ ‌های خود را نیز در نظر بگیرید:

  • هنگام خرید لاستیک، رینگ یا چرخ نو
  • هنگام تعمیر کردن لاستیک ها
  • هنگامی که با سرعت بالا رانندگی می کنید و دچار لرزش می شوید.
  • ناهموار بودن آج های تایر
  • هنگام برخورد با چاله های بزرگ

به یاد داشته باشید که تعادل لاستیک های شما ممکن است با فرسودگی لاستیک از بین برود و توزیع وزن تغییر کند. همچنین جاده های نامناسب، ترمز های سخت و پیچ ها ممکن است به مرور زمان تعادل را بر هم بزنند.

بالانس لاستیک به چه معناست؟تعادل و تراز کردن چه مزیتی برای خودروی شما دارد؟

مهم ترین مزیت خدمات بالانس لاستیک این است که از سایش زودرس آج تایر جلوگیری می کند. تکنسین ها معتقدند که بالانس کردن تایر های شما در هر 8000 تا 9000 کیلومتر می تواند به افزایش طول عمر آن ها و بهبود عملکرد لاستیک ها کمک کند.

از سوی دیگر، تراز چرخ ها سبب بهبود هندلینگ خودرو، بهره وری سوخت و عمر لاستیک می شود.

مزایای بالانس:

بالانس تایر توسط متخصصین آموزش دیده در یک مرکز خدمات انجام می شود. آن ها تایر ها را در زمان چرخش سریع و با دقت سوار و متعادل می کنند. مهم ترین مزایای بالانس عبارتند از:

  • سواری نرم تر
  • ساییدگی و پارگی کمتر روی لاستیک ها
  • فشار کمتری روی پیشرانه
  • کمتر شدن میزان مصرف سوخت
  • صدا و لرزش کمتر

علائم عدم تعادل:

عدم تعادل تایر ها به مرور زمان به وجود می آید، این امر به دلیل ساییدگی آج ها می باشد. اما رانندگی در جاده های نامناسب و گرفتن ترمز های شدید می تواند تعادل تایر ها را به سرعت برهم بزند. هنگامی که یک یا چند لاستیک در وسیله نقلیه شما نامتعادل است، چندین شاخص رایج وجود دارد:

  • ماشین در سرعت های بالا لرزش را تجربه می کند.
  • سایش ناهموار روی آج به وجود می آید.
  • مصرف سوخت افزایش پیدا می کند.
  • مشکلاتی در مورد تعلیق وجود دارد.

اگر متوجه یک یا چند مورد از این علائم شدید حتی اگر لاستیک‌ ها نسبتا نو باشند لاستیک ماشین شما نامتعادل است و باید سریعا به تعمیرگاه مراجعه کنید.

سوالات متداول:

  • از کجا بفهمیم تایر ها نیاز به بالانس دارند؟

ساییدگی آج ها، لرزش فرمان هنگامی که با سرعت بالا رانندگی می کنید و کشیده شدن خودرو به یک سمت جاده از اصلی ترین عواملی است که نشان می دهد باید لاستیک ها را بالانس کرد.

  • هر چند ماه باید تایر ها را بالانس کرد؟

بهتر است برای بهبود عملکرد خودر هر 8 ماه بالانس تایر ها را انجام داد.

  • آیا بالانس تایر همان تراز چرخ است؟

خیر بالانس سبب توزین وزن می شود ولی تراز به موازی حرکت کردن تایر ها کمک می کند.

بیشتر بخوانید نگهداری لاستیک در شرایط مختلف

اشتراک گذاری :